جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 1:59:08 PM
بازگشت اقبال به بازار مس با تصمیمات پکن رقم خورده است؟

تصمیمات اقتصادی دولت چین مجدد مس را وارد رالی افزایش نرخ کرد؛ این در حالی بود که بازار جهانی کامودیتی‌ها با سیگنال منفی افزایش ارزش دلار آمریکا روبه‌رو بود. 
دمش اژدهای زرد بر فلز سرخ

با این وجود میزان اثرگذاری سیگنال‌های مثبت در این بازار قوی‌تر از سیگنال‌های منفی بود و در آخرین روز از هفته قبل مس در بورس فلزات لندن به مرز ۹ هزار و ۴۰۰ دلاری شدن بازگشت.
همچنین معامله‌گران این بازار این فلز سرخ را برای تحویل ۳ ماه بعد حدود ۴۰ دلار گران‌تر خریداری کردند که این موضوع به معنای پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت در هفته‌‌های آینده خواهد بود. کاهش تولید مس تصفیه شده در چین به دلیل انجام تعمیرات اساسی در واحدهای اصلی ذوب در این کشور و تصمیم بانک مرکزی چین برای افزایش وام به بخش خصوصی این کشور به منظور تحرک بیشتر اقتصادی مهم‌ترین دلایل تقویت نرخ مس در بازار داخلی چین و در ادامه بازارهای جهانی بود. اگرچه سیگنال‌های اقتصادی چین از رشد قیمتی کامودیتی‌ها در کوتاه و میان‌مدت حمایت می‌کند اما همچنان دولت این کشور بر سیاست کنترل قیمت در این کشور تاکید دارد، هرچند که توضیحی درخصوص چگونگی این کنترل نرخ نمی‌دهد.

بازگشت اقبال به بازار، فلز سرخ را به فاز کونتانگو برد
مس در بورس فلزات لندن ظرف یک هفته اخیر روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشت، ظرف دو روز ابتدایی هفته قبل این فلز در مسیر کاهش قیمت نوسان می‌کرد اما از اواسط هفته روند نوسان قیمتی آن تغییر کرد و در نهایت بهای هر تن کاتد مس در این بازار به ۹ هزار و ۳۹۶ دلار به ازای هر تن رسید. این رشد نرخ در حالی در این بازار رقم خورد که ظرف روزهای پایانی این هفته (منتهی به ۱۶ جولای) شاخص دلار آمریکا در مسیر رشد قرار گرفته بود و این موضوع سیگنال منفی برای بازارهای کالایی دنیا به شمار می‌رفت. با این وجود سیگنال‌های مثبت اثرگذار بر این بازار که اغلب نیز از چین مخابره می‌شد قوی‌تر از این سیگنال منفی جهانی عمل کرد و رشد بهای این فلز را رقم زد. البته باید بر این موضوع نیز تاکید کرد که مس همچنان در ابتدای رالی صعود خود بوده و باید دید برآیند سیگنال‌های اثرگذار، این فلز را به کدام سمت‌وسو سوق می‌دهد.

اگرچه مس از اواسط هفته قبل به رالی صعود پا گذاشته بود اما در آخرین روز از معاملات هفته قبل نتوانست به کانال ۹ هزار و ۴۰۰ دلاری بازگردد؛ با این وجود این فلز برای فروش ۳ ماهه با قیمت ۹ هزار و ۴۳۳ دلار به ازای هر تن دادوستد شد. به این ترتیب این بازار در وضعیت کونانتگو قرار گرفت که این موضوع بیانگر برآورد رشد بیشتر قیمت این محصول میان فعالان بازار است. این رشد قیمت در حالی در معاملات کاتد مس رقم خورد که بر میزان موجودی مس در انبار بورس فلزات لندن افزوده شده است. به این ترتیب می‌توان گفت سیگنال‌های مثبت اثرگذار در این بازار به اندازه‌ای قوی بوده‌اند که اجازه کاهش قیمت را به این فلز سرخ با وجود افزایش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نداده‌اند.

اثرگذاری داده‌های اقتصادی چین بر بازار فلز سرخ
بهای مس در بازارهای جهانی از اواسط هفته قبل (منتهی به روز جمعه ۱۶ جولای) رو به افزایش گذاشت، این در حالی بود که این فلز سرخ‌رنگ ظرف هفته‌های اخیر داده‌های مثبتی را ثبت نکرده بود. اما اطلاعات اقتصادی منتشر شده از چین مجدد این فلز را وارد رالی صعود نرخ کرد. داده‌های اقتصادی منتشر شده از چین ضعیف‌تر از حد انتظار بود. تولید ناخالص ملی چین در ماه ژوئن رشدی ۹/ ۷درصدی داشت، این در حالی بود که انتظار می‌رفت تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش ۱/ ۸ درصدی داشته باشد. کاهش سرعت فعالیت‌های تولیدی، شیوع مجدد کرونا و افزایش هزینه تامین مواد اولیه در چین جزو مهم‌ترین دلایل عدم تحقق رشد اقتصادی این کشور مطابق با برآوردهای قبلی بوده است.

بانک چین ظرف هفته گذشته در تصمیمی میزان نرخ ذخیره قانونی را برای غالب بانک‌های این کشور ۵/ ۰ درصد کاهش داد. این موضوع به این مفهوم است که بانک‌های این کشور می‌توانند یک تریلیون یوآن برابر ۱۵۴ میلیارد دلار را به اقتصاد این کشور تزریق کنند. این موضوع می‌تواند به معنی حمایت از بخش واقعی اقتصاد و به‌خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط چینی باشد. بانک مرکزی چین این تصمیم را سیاستی برای افزایش فعالیت‌های اقتصادی و ساخت‌وساز در این کشور پس از آسیب وارده ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد دانست. تحلیلگران چینی بر این باورند که این آخرین تصمیم برای آزادسازی نقدینگی در چین ظرف سال جاری میلادی بوده و دیگر در نیمه دوم سال این رشد تزریق نقدینگی رخ نخواهد داد.

افزایش تزریق نقدینگی در چین اگرچه با هدف رشد تولید ناخالص داخلی این کشور اجرایی می‌شود اما می‌تواند به تقویت بهای کامودیتی‌ها منجر شود. اثرگذاری این موضوع به حدی بالاست که بسیاری بازگشت مس به رالی صعود را به این سیگنال مربوط می‌دانند.

البته همچنان مقامات دولت چین بر حفظ ثبات بازارها تاکید دارند. نخست وزیر چین روز دوشنبه در نشستی با کارشناسان اقتصادی و فعالان اقتصادی این کشور بر استمرار سیاست ثبات قیمتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و حتی سال ۲۰۲۲ تاکید کرد. وی در این نشست توضیحی درخصوص چگونگی اعمال کنترل و ثبات قیمتی در این کشور نداد. اما تاکید کرد با توجه به آنکه رشد قیمت‌ها، هزینه‌های بنگاه‌های تولیدی را افزایش داده و به‌خصوص بر فعالیت واحدهای کوچک و متوسط این کشور تاثیر منفی داشته، دولت چین از تمام قوای خود برای کنترل قیمت کمک خواهد گرفت.

رشد قیمت در گیر و دار افت تولید
میزان تولید کاتد مس در چین ظرف ماه ژوئن نسبت به ماه قبل کاهشی ۶/ ۳درصدی داشت. این افت تولید از این رو رقم خورد که بخش زیادی از واحدهای بزرگ ذوب و پالایش مس در حال انجام فعالیت‌های تعمیراتی خود بوده‌اند. البته این فعالیت‌های تولیدی در برخی دیگر از واحدهای ذوب مس در چین در ماه جولای نیز ادامه دارد که این موضوع می‌تواند سیگنالی برای رشد بهای این فلز در این کشور باشد.

به گزارش Antaike میزان تولید کاتد مس در ۲۲ کارخانه بزرگ و اصلی ذوب در چین از ژانویه تا ژوئن امسال به ۶۱/ ۴ میلیون تن رسیده که این رقم۴/ ۱۲ درصد بیش از میزان تولید مس تصفیه شده در این کشور ظرف نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۰ بوده است. البته این افزایش تولید با توجه به کاهش تولید در چین در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت‌های قرنطینه‌ای به منظور کنترل کرونا به وجود آمده بود.

میزان موجودی انبارهای مس بورس شانگهای نیز برای هشتمین هفته متوالی کاهشی شد. اختلاف قیمت مس در بورس لندن و شانگهای به حدود ۴۰ دلار به ازای هر تن رسیده، این در حالی است که این رقم حدود ۲ ماه قبل برابر ۲۰۰ دلار به ازای هر تن بود. این موضوع باعث تقویت تقاضا برای واردات کاتد مس در چین خواهد شد که محرکی برای رشد بهای جهانی فلز مس خواهد بود.

بازارهای کالایی در انتظار ابرچرخه‌ای با رویکردی جدید
وود مکنزی در آخرین گزارش خود به احتمال وقوع ابرچرخه جدید در بازار کامودیتی‌ها ظرف سال‌های پیش رو اشاره کرده که می‌تواند به تقویت بهای برخی فلزات پایه منجر شود. در این گزارش وود مکنزی تاکید شده که این ابرچرخه با ابرچرخه‌های قبلی متفاوت است، چرا که در آن دیگر خبری از رشد بهای حامل‌های معمول انرژی‌ها نخواهد بود و در عوض مواد اولیه مصرفی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش قیمت پیدا می‌کنند. این موضوع می‌تواند سیگنالی مهم برای پویایی بخش معدن در دنیا باشد. فلزاتی همچون نیکل، مس، لیتیوم، آلومینیوم و جایگاهی ویژه در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دارند بنابراین این فلزات با بیشترین رشد نرخ در این ابرچرخه جدید روبه‌رو خواهند شد. در عین حال ورود چین به حوزه تجدیدپذیرها و ایجاد تقاضای جدید در کالاهای مصرفی در این بخش از ایجاد این ابرچرخه کالایی جدید حمایت می‌کند.

سایمون موریس، رئیس بخش فلزات وود مکنزی در این رابطه می‌گوید: درحال حاضر ۷۵ درصد باتری‌های لیتیوم یونی دنیا در چین تولید می‌شود، همچنین ۷۰ درصد صفحات خورشیدی و ۶۰ درصد خودروهای الکتریکی در این کشور تولید می‌شود. اما این کشور برنامه‌های بسیار فراتری برای این بخش دارد و این موضوع می‌تواند آینده تقاضا برای کامودیتی‌ها را در دنیا تغییر دهد. این کشور ظرف این سال‌ها در حال افزایش توانایی تکنولوژیک خود در زمینه توسعه این صنایع بوده و با تسلط کامل چین بر کل زنجیره ارزش انرژی‌های تجدیدپذیر احتمال در خطر قرار گرفتن مجموعه‌های فعلی فعال در این زمینه در دنیا وجود دارد.

وودمکنزی در این گزارش خود سناریوی AET-۲ را برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به منظور کنترل گرمایش زمین مطرح می‌کند و البته برآورد می‌کند با اجرای آن میزان تقاضا برای فلزات مصرفی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. به‌گونه‌ای که تا سال ۲۰۳۰ برابر ۳۶۰ میلیون تن به تقاضای جهانی آلومینیوم، ۹۰ میلیون تن به تقاضای مس و ۳۰ میلیون تن بر تقاضای نیکل افزوده خواهد شد. این میزان افزایش مصرف می‌تواند بازار این فلزات را در سال‌های آینده با چالش تامین روبه‌رو کند. وودمکنزی در گزارش خود تصریح می‌کند شاید این اولین مرتبه باشد که در طول تاریخ تغییر الگوی مصرف قبل از تحقق آن با این قطعیت قابل پیش‌بینی باشد. به این ترتیب باید گفت، شرایط کنونی زمانی برای برنامه‌ریزی است تا در این بحران غرق نشد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین