جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 4:08:51 PM

سرمایه چادرملو که قرار بود در سال ۹۹ به سقف یک‌صد هزار میلیارد ریال افزایش یابد، دچار تعویق شد، اما این شرکت برای جبران این مهم در سال جاری سرمایه را تا سقف ۲۰۰ هزار میلیاردریال افزایش می‌دهد.
طرح‌های توسعه‌ای جدید چادرملو در انتظار افزایش سرمایه

<div >

دلایلی وجود داشت که رقم افزایش سرمایه به سقف صد هزار میلیاردریال به تعویق بیفتد، اما عزم چادرملو بر این است که تاخیر در انجام آن را جبران کند.

<div >

در همین  راستا مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طی مصاحبه‌ای در حاشیه برگزاری مجمع سالانه این شرکت گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قصد دارد افزایش سرمایه به تعویق افتاده را طی سال‌جاری با برنامه‌ریزی روی طرح‌های جدید افزون بر طرح‌های قبلی، جبران کند.

ناصر تقی‌زاده گفت: برای پیشرفت در طرح‌های در دست اجرا و تامین مالی آن به این افزایش سرمایه  نیازمندیم که از طریق پتانسیل موجود در بازار سرمایه محقق خواهد شد.


طرح‌ها و برنامه‌های چادرملو

شرکت چادرملو در تفاهم‌نامه مبادله شده میان  صنعت، معدن و تجارت  و  شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با اعتباری به مبلغ ۲میلیارد دلار تعدادی طرح‌های عمرانی و توسعه در زمینه‌های اکتشافات، سنگ‌آهن و عناصر نادر خاکی، احداث واحدهای جدید گندله‌سازی، احیای مستقیم، فولادسازی و تولید فولادهای آلیاژی، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خورشیدی، انتقال آب از خلیج‌فارس، مشارکت با واحدهای ماشین‌سازی برای ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی و صنعتی و مشارکت در طرح فولاد ۱۰ میلیون تنی چابهار را در برنامه‌های اجرایی خود قرار داده است.به‌طور عمده طرح‌های در دست اجرای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به شرح ذیل می‌آید:

 

طرح اکتشاف عمومی و تفصیلی

یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی در چادرملو طرح اکتشاف عمومی و تفصیلی در پهنه معدنی آنومالی  D۱۹ است. این طرح قرار است با تامین مبلغ ۴۵۰ میلیون یورو طی ۵ سال برای اجرای طرح اکتشافات عمومی و تفصیلی، تجهیز و بهره‌برداری در پهنه معدنی آنومالی D۱۹به انجام برسد.اجرای برنامه‌های اکتشافی برای چادرملو اولویت اصلی این شرکت است، زیرا تداوم تامین کنسانتره سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه اصلی مصرفی صنایع فولاد کشور، امر مهم و حیاتی برای سال‌های آتی و حصول به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ خواهد بود، این شرکت با توجه به کاهش و باقی‌مانده ذخیره معدن و در جهت تامین پایدار سنگ‌آهن و استمرار تولید کنسانتره سنگ‌آهن در بلندمدت، از سال ۱۳۸۶ پیگیر اخذ مجوز و شروع عملیات اکتشافی در پهنه معدنی D۱۹ در نزدیکی معدن فعلی بوده است که سازمان محیط‌زیست مانع صدور مجوز بود تا در نهایت با تشکیل شرکت معدنی و اکتشافی دشت یوزه دره انجیر، با مشارکت این شرکت و شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران، مجوز اکتشاف در تاریخ ۲۸/ ۱۱/ ۱۳۹۷ از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد به نام شرکت مزبور صادر شد.

ابتدا با اجرای عملیات نقشه‌برداری اکتشافی و عملیات اکتشاف مقدماتی و طراحی اولیه و انتخاب پیمانکار، عملیات حفاری از تیرماه سال ۱۳۹۹ شروع و تا پایان سال ۱۳۹۹ مقدار ۱۰هزار و ۸۴۳ متر حفاری انجام شد که با توجه به مجموع مطالعات کسب‌شده از حفاری‌ها و آنالیز عیاری نمونه‌ها، ذخیره بخش جنوبی آنومالی D۱۹ حدود ۵۵ میلیون تن ماده معدنی سنگ‌آهن با عیار متوسط ۴۳ درصد تخمین زده‌شده است که با پیشرفت عملیات حفاری به تناژ ذخیره مزبور افزوده خواهد شد. چادرملو اجرای برنامه‌های اکتشاف عمومی و تفصیلی و باقی‌مانده عملیات حفاری را در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داد.


خرید دستگاه‌های حفاری

چادرملو طی اقدامی برای رفع معضل اصلی کشور در عملیات اکتشافی در عمق زمین و نداشتن تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن و به‌روز حفاری در جهان برای اکتشاف و شناسایی پتانسیل‌های کانسارهای سنگ‌آهن و عناصر دیگر مواد معدنی در عمق، اقدام به خرید ۱۰ دستگاه حفاری عمیق کرده است. این ماشین‌آلات حفاری که از فناوری روز دنیا و توان حفاری و مغزه‌گیری تا عمق ۲هزار و ۵۰۰ متر برخوردارند، با نظارت و راهبری مستقیم کارشناسان حوزه مدیریت اکتشاف شرکت، در فرآیند تولید کارخانه سازنده ساخته‌ شده‌اند تا سازگاری کاملی با شرایط دشوار حفاری در کشور داشته باشند. این در حالی است که تعداد دو دستگاه از ماشین‌آلات فوق به کشور وارد و در محدوده معدنی شرکت استقرار یافته است که به‌کارگیری آنها موجب افزایش سرعت عملیات حفاری در آنومالی D۱۹ خواهد شد.

هدف اصلی چادرملو تمرکز در بخش اکتشافات سنگ‌آهن است و مبالغ سرمایه‌گذاری برای اکتشاف با توجه به پهنه‌هایی که در اختیار دارد تامین شده‌است. تا پایان سال ۱۳۹۹ مبلغ  ۲۱۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال بابت ۴۹ درصد سهام خود در شرکت اکتشافی به میزان ۴۹درصد پرداخت کرده است و اعتبار پیش‌بینی‌شده در پهنه معدنی D۱۹ تا پایان عملیات اکتشافی به مبلغ ۲/ ۶۷۳ میلیارد ریال تامین و پرداخت خواهد شد. منابع مالی طرح در قالب مشارکت در افزایش سرمایه با تامین مالی از طریق اوراق بدهی در شرکت معدنی، اکتشافی دشت یوزه دره انجیر (سهامی خاص) انجام می‌گیرد.


طرح تکمیل احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲

چادرملو احداث کارخانه جدید گندله‌سازی در محل مجتمع صنعتی چادرملو، به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال را هدف‌گذاری کرده است این در حالی است که جواز تاسیس آن در پایان اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد دریافت، اسناد مناقصه منتشر، پیمانکار طرح انتخاب و قرارداد آن  در ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ منعقد و به پیمانکار ابلاغ‌ شده است.هزینه سرمایه‌گذاری طرح مزبور به مبلغ حداقل ۲۰۵ میلیون یورو و پیشرفت فیزیکی طرح با توجه به عملیات زیربنایی انجام ‌شده تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۳۳/ ۲۰ درصد است.

 

 طرح احداث کارخانه مگامدول احیای مستقیم شماره ۲

 این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۲۲۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی در برنامه‌های شرکت قرار گرفته است. جواز تاسیس آن در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد دریافت و اسناد مناقصه آن منتشر شده است. هزینه‌های سرمایه‌گذاری این طرح به مبلغ حداقل ۱۶۰ میلیون یورو برآورد شده است.

 

 اجـرای طـرح احـداث کارخانـه فـرآوری و تولید کنسانتره سنگ‌آهن  در بهاباد


 این طرح به ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، با مشارکت شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در جوار کارخانه گندله‌سازی بهاباد اجرا می‌شود. جواز تاسیس طرح در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد اخذ و هزینه سرمایه‌گذاری طرح به مبلغ حداقل ۱۶۰ میلیون یورو برآورد شده است. همچنین مقرر شد افزایش سرمایه شرکت مذکور تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال طی یک یا چند مرحله اجرا شود. چادرملو بابت حق‌السهم خود تا پایان سال ۱۳۹۹ مبلغ ۶۲ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

 

طرح احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی


یکی از طرح‌های در دست اقدام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تامین پایدار و مطمئن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، موضوع ایجاد شرکت تخصصی در حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای با مشارکت ۴۹ درصدی شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۵۱ درصد سهام است. این طرح برای حمل مواد اولیه و محصولات با سرمایه‌گذاری حداقل برآوردی مبلغ ۵۳ میلیون یورو را در برنامه‌های اجرایی قرار داده که در دست مطالعه و بررسی است.

طرح احداث کارخانه تجهیزات معدنی و صنعتی

اجرای طرح احداث کارخانه تجهیزات معدنی و صنعتی باهدف پشتیبانی از زنجیره فولاد و مشارکت با شرکت‌های ماشین‌سازی موجود در برنامه‌های شرکت قرار دارد. به این ‌صورت که یک تفاهم‌نامه با شرکت ماشین‌سازی اراک منعقد کرده که براساس آن با تشکیل یک شرکت واحد و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش عمده‌ای در تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مجتمع‌های معدنی و صنعتی خواهد داشت.

 مشارکت در فولاد سترک پارس شرقی در منطقه آزاد چابهار

چادرملو در ۳۱ درصد سهام شرکت فولاد سترک پارس شرقی برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد مشارکت کرده است که تا پایان سال ۱۳۹۹ مبلغ  ۳۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال بابت حق‌السهم پرداخت کرده است.

 مشارکت در توسعه معادن و اکتشافات فلزیابان کویر

توسعه معادن و اکتشافات فلزیابان کویر با مشارکت شرکت چادرملو به میزان ۴۹ درصد سهام و شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۴۸ درصد سهام و سایر سهامداران با ۳ درصد سهام ایجاد شده است.

 مشارکت در تاسیس شرکت تامین آب صنایع و معادن

مشارکت چادرملو در شرکت تامین آب صنایع و معادن به میزان ۱۵ درصد سهام آن بوده و هدف آن آغاز عملیات اجرای طرح خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به مسیر کرمان-خراسان جنوبی و رضوی است.

 طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی

 این طرح با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات با مشارکت شرکت چادرملو با ۴۵ درصد سهام، شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور (سهامی عام) ۴۵ درصد و شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (سهامی عام) با ۱۰ درصد سهام با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برآوردی حداقل به مبلغ ۲۰۰میلیون یورو اجرا می‌شود.

 اجرای طرح‌های اکتشافی و استخراج در معادن جدید

تامین سرمایه‌گذاری حداقل به مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو طی ۵ سال برای مشارکت در پروژه‌های اکتشاف و استخراج معادن جدید در منطقه و خارج از منطقه برای دسترسی به منابع معدنی پایدار شرکت  صورت می‌گیرد.

 اجرای طرح احداث کارخانه مگا مدول احیای مستقیم تولید آهن اسفنجی

در این طرح چادرملو مشارکت حداکثر ۳۰ درصدی در اجرای طرح احداث کارخانه مگامدول احیای مستقیم (تولید آهن اسفنجی) به ظرفیت ۱۲۰۰ تن را دارد و برآورد سرمایه‌گذاری در آن حداقل به مبلغ ۱۱۰ میلیون یورو در استان اردبیل است. در همین حال شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری، فولاد مبارکه اصفهان و شرکت ایریتک نیز در این طرح مشارکت دارند.

 طرح احداث کارخانه نورد

در این بخش چادرملو در دو منطقه اقدام به احداث کارخانه‌های جدید کرده است، نخست تأسیس شرکت جدید در منطقه اردکان یزد برای اجرای طرح احداث کارخانه نورد به ظرفیت یک‌میلیون تن ورق گرم با ظرفیت کوره ۲۰۰ تن در ساعت با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد ریال و جذب مشارکت‌های بخش خصوصی یا عمومی برای پیشبرد طرح با سرمایه‌گذاری برآورد حداقل به مبلغ ۵۵۰ میلیون یورو است و دیگری شرکت جدیدالتاسیس در استان خراسان رضوی برای اجرای طرح احداث کارخانه نورد به ظرفیت یک‌میلیون تن ورق گرم با ظرفیت کوره ۲۰۰ تن در ساعت با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد ریال و جذب مشارکت‌های بخش خصوصی یا عمومی برای پیشبرد طرح با سرمایه‌گذاری برآورد حداقل به مبلغ ۵۵۰ میلیون یورو است.

 طرح‌های شرکت‌های سرمایه پذیر

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو علاوه بر طرح‌های یادشده، در طرح‌های شرکت‌های سرمایه پذیر خود نیز ورود کرده است که عمده آنها در ۸ طرح خلاصه می‌شود. چادرملو در دو طرح متعلق به شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان شامل فاز نخست طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه احیای مستقیم و طرح احداث کارخانه گندله‌سازی این شرکت مشارکت ۳۰ درصدی دارد.همچنین در طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه احیای مستقیم تولید آهن اسفنجی از میزان ۸۰۰هزار تن به یک‌هزار و ۲۰۰ تن با پیشرفت فیزیکی ۷۵درصد مشارکت دارد که در مهر سال‌جاری راه‌اندازی می‌شود.

طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه فولاد شاهرود از ۱۰۰ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد از دیگر طرح‌های یادشده است.علاوه بر این در سه طرح تولید کلاف، احداث کارخانه احیای مستقیم و اجرا و تکمیل عملیات باقی‌مانده طرح احداث کارخانه فولاد آهن و فولاد سرمد ابرکوه مشارکت ۷۳/ ۵۱ درصدی دارد.

طرح‌های تولید الکترود گرافیتی، طرح‌های فولادی مطرح ‌شده در جنوب کشور (نظیر چابهار، هرمزگان و قشم)، مشارکت در بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن استرالیا و احداث کارخانه‌های تولید کنسانتره به ظرفیت ۵/ ۱۲ میلیون تن و درنهایت مشارکت در شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس جملگی در دستور کار و سرمایه‌گذاری‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قرار دارند.

نتایج سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده از سوی چادرملو

شرکت تا پایان سال ۹۹ مبلغ ۶۷ هزار و ۸۸۳ میلیارد ریال به‌صورت مستقیم و مبلغ  ۵۱ هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و درمجموع  ۱۱۹ هزار و ۸۱۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده که اهداف آن به شرح جدول محقق شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین