جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 1:11:05 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29111
  • زمان انتشار:يکشنبه 19 ارديبهشت 1400-17:1
  • کاربر:
دبیر انجمن زغالسنگ ایران: دولت به وعده‌هایش عمل نکند، حوادث تکرار می‌شوند

سعید صمدی معتقد است دولت به معادن زغالسنگ کشور توجه لازم را ندارد. او در گفت‌وگو با "بیرونیت" می‌گوید ۴ سال پیش که شاهد حادثه‌ای در معدن «زمستان‌ یورت» بودیم پس از آن رئیس جمهور قول مساعدت دادند به معادن زغالسنگ کمک کنند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم اما با وجود تعیین بودجه از سوی مجلس، وزارتخانه و ایمیدرو به دلیل وجود بروکراسی های اداری همکاری لازم را در دستور کار قرار ندادند.
ایمنی معادن زغال در وضعیت قرمز

او افزود: چهار سال پیش مقرر شد در جهت بالا بردن ضریب ایمنی معادن و احداث پایگاه های 4 گانه امداد نجات در دستور کار قرار بگیرد.
او افزود: وجود پایگاه های امداد و نجات در مواقع حادثه می تواند نقش بسزایی داشته باشد ضمن اینکه اینکه 70 درصد وظیفه این پایگاه ها پایش، کنترل و نظارت بر ایمنی معادن است نقش و ۳۰ درصد از اقدامات آنها در زمان حادثه انجام می شود، از سوی دیگر در ساختار پایگاه ها انجام بازرسی های مختلف ،تشکیل دوره‌های آموزشی و کمک به تامین تکنولوژی در مجموعه معادن زغال سنگ در جهت بالا بردن ضریب ایمنی امده است ..
صمدی با اشاره به اینکه معادن زغال سنگ تخصصی هستند، بیان کرد:متاسفانه علی رغم این که در مجلس بودجه برای احداث پایگاه ها و کمک به معادن زغال سنگ تعیین شد و در کنار آن انجمن رایزنی هایی را برای تسریع در ایجاد پایگاه های امداد و نجات با تامین زمین در دستور کار قرار داد اما وزارتخانه و ایمیدرو به دلیل وجود بروکراسی های اداری همکاری لازم را در دستور کار قرار ندادند.
به گفته صمدی اگر پایگاه ها زودتر راه اندازی می‌شد، شاید با بازرسی و پایش ایمنی معادن کوچک شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.

دبیر انجمن زغال سنگ در بخش دیگری از گفته های خویش با تاکید بر اهمیت صنعت زغال سنگ در کشور اظهار داشت: در این صنعت ۱۷ هزار نفر مشغول به کار هستند بنابراین این صنعت ضمن اشتغال‌زایی، سالانه دو نیم میلیون تن زغال سنگ تولید می کند این در حالی است که ذخیره زغال در کشور 2 /1 میلیارد تن است که با توجه به نبود امکانات مجبور به واردات با هزینه‌های گران هستیم.

صمدی در پایان گفت:از دولت خواستاریم که به وظیفه خود عمل کند، شوربختانه در بهمن ماه سال گذشته حقوق دولتی معادن زغال سنگ ۲۰ برابر افزایش پیدا کرد بنابراین دولت نه تنها به این صنعت کمک نکرده است بلکه در تامین ایمنی لازم اقدامی انجام نداده است نباید فراموش کنیم که صنعت زغال سنگ در شرایط تحریم و اقتصاد زغال مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و قیمت آن ۳۰ درصد کمتر از قیمت جهانی است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین