جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 2:53:48 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29091
  • زمان انتشار:پنجشنبه 16 ارديبهشت 1400-16:20
  • کاربر:
علی یزدانی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا معتقد است که مواد معدنی استراتژیک مانند فولاد، مس، سرب و روی باید در بورس کالا عرضه شود، اما اگر متقاضی نداشت راهی بازارهای صادراتی شود. 
شرط صادرات سنگ‌آهن هماتیتی

او در گفت‌وگو با بیرونیت می‌گوید در صورت نبود تقاضا در داخل، صادرکننده نامه‌ای به وزارت صمت ارسال کند و پس از استعلام دفتر صنایع معدنی مبنی بر اینکه در کشور نیاز به این ماده معدنی نداریم اجازه صادرات به شرط پرداخت عوارض داده شود.

علی یزدانی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد: در حوزه سنگ تزیینی تولید در کشور از رقم بالایی برخوردار است و ایران جزو ۱۰ کشور بزرگ جهان در تولید سنگ تزئینی است، اما با توجه به رکود ساختمان‌سازی، ممنوعیت صادرات نباید باعث آسیب زدن به زیرساخت های تولید و اشتغال باشد.
او افزود:در شیوه نامه محصولات فولادی مقرر شده است که ۶۰ درصد تولید باید در بورس عرضه و ۴۰ درصد با هماهنگی صادر شود بازار صادراتی به راحتی برای هر کشوری به دست نمی آید بنابراین با برنامه بلند مدت و جامع نگر باید بازار صادراتی را مدیریت کرد.
به گفته او مواد معدنی استراتژیک (زنجیره فولاد، مس، سرب و روی) باید در بورس کالا عرضه شود، اما اگر متقاضی نداشت صادرکننده نامه‌ای به وزارت صمت ارسال کرده و پس از استعلام دفتر صنایع معدنی مبنی براینکه در کشور نیاز به این ماده معدنی نداریم اجازه صادرات به شرط پرداخت عوارض داده می شود. یزدانی با اشاره به وضعیت تولید و صادرات سنگ هماتیت در کشور گفت: تمامی دست اندرکاران با ایجاد ساز و کارهای تولید و اشتغال و تامین نیازهای داخلی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند هر ایرانی در ابتدا نیاز کشور خود را مد نظر قرار می‌دهد و سپس با وجود سرمایه گذار به صادرات مبادرت می ورزد، بنابراین تا ایجاد شرایط و تکنولوژی برای فرآوری سنگ هماتیت باید به دنبال آن باشیم که تولید و اشتغال دچار آسیب نشود.

مدیرعامل کنسرسیوم پایا در ادامه با اشاره به عملکرد دولت دوازدهم در حوزه اکتشاف بخش معدن اظهار داشت: در حوزه اکتشاف به عنوان زیربنای جهش معدن، هرچند بندهایی در قوانین مختلف و نقشه راه معدن و قانون بودجه سالیانه در حمایت از بخش اکتشاف وجود دارد این حوزه بر خلاف معادن در حال بهره‌برداری از ریسک بالایی برخوردار و پر هزینه است. به نظرم حمایت همه‌جانبه از بخش اکتشاف با ساز و کارهای جامع به عمل نیامده است.

یزدانی افزود: اگر بخواهیم به واقع در حوزه معدن و خوراک واحدهای فرآوری گام‌های بلندی برداریم باید از بخش اکتشاف حمایت کنیم در مرحله اول دولت باید به بخش اکتشاف ورود پیدا کند و پس از آن به تدریج ادامه روند کار را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

او در پایان خاطرنشان کرد: به رغم اهمیت بخش اکتشاف در کشور در قوانین توجه ویژه‌ای نشده است اکتشاف حمایت های لازم را می‌طلبد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین