پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 4:33:20 PM

خبر استعفای محمدرضا بهرامن از خانه معدن ایران، فعالان اصیلِ بخش معدن را به شوک فرو برد.
بخش معدن از استعفای بهرامن چقدر لطمه می‌خورد؟

به گزارش "بیرونیت"، کانال رسمی این تشکل روز گذشته متن خداحافظی او را از ساختمان گرانیتی خیابان سمیه منتشر کرد تا فعالان بخش خصوصی نسبت به این اقدام رئیس خانه معدن ایران ابراز نگرانی کنند.

بهرامن در حالی خبر جدایی‌اش را از خانه معدن ایران منتشر کرده، که فعالان بخش معدن و صنایع معدنی از او به عنوان بنیانگذار این تشکل و کلیدی‌ترین مهره سیاستگذاری در این بخش یاد می‌کنند.

ساعاتی پس از آنکه نامه استعفای بهرامن رسانه‌ای شد، برخی افراد با انتشار مصاحبه‌هایی این استعفا را به فال نیک گرفته و از آن به عنوان برداشته شدن سَدِ جوانگرایی یاد کردند.

حال آنکه اصولا مدیریت تشکلی که بر مبنای مطالبات صنفی شکل گرفته، به افرادی مجرب، دست‌اندرکار، سالم و مورد اعتماد نیاز دارد و جوانگرایی در آن بی‌معناست.

خانه معدن ایران از بدو تاسیس تا کنون مطالبه‌گر منافع صنفی بر پایه مصالح ملی بوده و به همین خاطر به یکی از مهم‌ترین تشکل‌های مورد اعتماد میان فعالان بخش خصوصی و نهادهای حکومتی و دولتی تبدیل شده است.

طبیعتا بخش خصوصی اصیل و مراکز تصمیم‌گیری معتبر چنین استعفایی را نخواهند پذیرفت چرا که خانه معدن ایران پس از خروج بهرامن و سایر افراد حاضر در هیات مدیره عملا به خانه‌ای متروکه تبدیل خواهد شد.

اگر امروز خانه معدن ایران از بین تمام تشکل‌های معدنی و صنایع وابسته به مهم‌ترین بازوی مشورتی دولت و مجلس تبدیل شده به این خاطر است که هیات امنا، هیات مدیره و ریاست آن در طول ۱۸ سال گذشته هیچ‌گاه از دایره منافع ملی خارج نشده و منافع صنفی همواره ذیل مصالح کشور قرار گرفته است.

طبیعتا افرادی که در تشکل‌های دیگر موفقیتی کسب نکرده‌اند و حال با شعار جوانگرایی قصد ورود به هیات مدیره خانه معدن را دارند، قادر نخواهند بود مرامنامه این تشکل که همان مطالبه‌گری در مدار ملی و تعامل داشتن با نهادهای مرتبط است را تحمل کنند و این تشکل را به باشگاهی سیاسی تبدیل خواهند کرد.

آنگونه که "بیرونیت" کسب اطلاع کرده، برخی سیاستگذاران، تصمیم‌گیران، شرکت‌های بزرگ معدنی و فعالان اصیلِ بخش معدن پس از شنیدن خبر استعفای بهرامن رایزنی‌های خود را با او آغاز کرده و اظهار داشته‌اند که با این استعفا قطعا مخالفت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد بخش معدن کشور از دایره منافع ملی خارج شده و مطالبه‌گری‌ها به سمت منافع شخصی و گروهی حرکت کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین