جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 7:04:48 PM
بیرونیت گزارش می‌دهد:

پایش اکتشافی و معدنی استان سیستان و بلوچستان با امضای یک تفاهم سه جانبه به صورت جدی آغاز شد. 
بهار معدنی در سیستان و بلوچستان
به گزارش بیرونیت، با سفر سرپرست‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونانش به استان سیستان و بلوچستان، تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه میان سازمان‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، صمت استان سیستان و بلوچستان و‌ شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌ امضا رسید تا آینده معادن این استان متحول شود.
 این تفاهم‌نامه سه جانبه شامل همکاری و تشریک مساعی در تهیه اطلاعات پایه زمین‌شناسی و مراحل پیجویی و اکتشاف عمومی در محدوده‌های واقع در استان سیستان و بلوچستان متعلق به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و پهنه‌های موجود در استان مربوطه بر پایه اطلاعات سازمان زمین‌شناسی است. 
بنا بر گزارش‌های رسیده، این تفاهم‌نامه دوساله است و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور متعهد شده که این اطلاعات را پس از تولید و‌ پردازش در اختیار ایمپاسکو قرار دهد تا اکتشافات تفصیلی روی آن انجام شود.
موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب  به لحاظ همجواری با کشورهای افغانستان و‌ پاکستان،  دسترسی به آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز وامکان ارتباط باکشورهای شرق آسیا، شبه قاره هند ، شیخ نشینهای عربی وبازارهای آفریقایی، شرایط ممتاز استان برای تصدی نقش در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ  آفریقا از مزیت‌های اقتصادی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که می‌تواند در توسعه معادن این استان فاکتورهای مهم و قابل توجهی باشد. 
از سویی بر اساس مطالعات انجام شده، وجود معادن نسبتا غنی و متنوع معدنی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی و قرار داشتن استان بر روی کمربندی فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسارهای غیرفلزی نظیرتالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن،  سیلیس و سنگ‌های ساختمانی بویژه گرانیت، وجود بیش از ۴۰۰ هزار تن گارنت با عیار ۴۰ درصد،  ۱۰ میلیون تن آندالوزیت، ۵ میلیون تن فلدسپات، ۱۳۰ هزار تن سیلیس با عیار ۸.۹۹  و ۴۳ هزار تن آنتیموان.
   
از دیگر ظرفیت‌های استان، پتانسیل‌های معدنی حوزه تفتان و امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک  درمحدوده تفتان و شهرستان خاش است. ضمن اینکه اقلیم مناسب برای توسعه فعالیت‌های گردشگری در سواحل دریای عمان و دامنه‌های تفتان جنبه‌های توریستی استان را قوت بخشیده است. 
با این حال، باید دید ورود سازمان‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، صمت استان و‌ شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وضعیت معادن سیستان و بلوچستان را تا چه اندازه متحول می‌کند؟ 


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین